woensdag 14 september 2011

Jeee achterbrug binnen

De post was erg welkom vandaag :-)

De achterste is de (nieuwe) Xr brug.  Een flink stuk dikker en steviger en nog lichter ook!
Deze is mooi van Alu.  Zal toch wel een aardige verbetering zijn qua rijgedrag en voor het oog :-)

Hier nog een keer:

Op de foto lijkt het of de nieuwe langer is maar dat is niet zo, hij kantelt een beetje op die kettingbeschermer.

Hij paste keurig maar de bevestiging van het link systeem aan de brug is iets breder. en er zit een soort borg gat aan een kant. Heb er nu even een dikke inbus doorheen gedaan en wat ringen ertussen voor het meten enzo.


 

Ik ga nog even opzoek naar een ander linksysteem want er zitten toch wat verschillen in die van de xr.
Ben ik ook van dit probleem af want dit gaat nergens over zo :-)
dat gat waar die kop in valt is aan de stofkap kant net zo groot, trek zo die imbus eruit haha


Het  botvormig linkdeel onder is ook anders.

Hier dus:
Die is bij een xr korter zodat de motor hoger staat.
Ik dacht dus dat het gewoon een andere langere schokdemper was op een xr en dat ze daarom hoger waren. Honda slim want dit kost minder :-)


Dan nu het wiel.



Past allemaal wonderbaarlijk beter al met de andere brug. Ik heb nu de oude dunnere as er even in om te kunnen meten. Ik ga de brug uitfrezen zodat ik de dikkere as kan blijven gebruiken en dat scheelt me ook een rits wiellagers. die in de nieuwe naaf zitten zijnj ook nieuw dus zonde om ze weg te gooien :-)
Plus dat het me bussen draaien scheelt. Hoef nu alleen de bus aan de tandwiel kant in te korten en een simpele bus aan de andere kant. ik laat daar de bestaande bus met stofkap zitten, en draai een simpele bus voor de rest van de as. Ook moet de remklauw adapter iets aangepast worden zodat die niet meer als as opvulling fungereert zoals nu op de foto maar steunt op het busje wat daar dus komt

Heb er nu alle vertrouwen in dat dit wel gaat lukken :-)

De remklauw en pomp heb ik uitelkaar gehaald. moet nodig een revisie setje in. gelukkig heb ik de boel voor een appel en een peer gekocht.


                                                            Hier de vieze rempomp

En hier de klauw in een badje



En hier een zo goed als nieuwe remcilinder
weeee


Heb ook vast wat beugeltjes van het frame weggeslepen om plek te maken voor de rempomp en pedaal.

Oude gat voor het pedaal is nu onbruikbaar, ik slijp het niet weg want dat gaat denk ik ten koste van de stevigheid van het brug ophangpunt.



Ow bijna vergeten plaatjes van de ketting uitlijning.

Even blokje eronder en ketting eroverheen gelegd.

.

Tadaaaaa  mooi in lijn
Hij zit niet gespannen en er zit geen tandwiel op nu maar het gaat goed zo, natuurlijk nog even 100x gemeten en gelijk de afstand voor de bussen bepaald.






Kleppendeksel eraf gewaaid en ketting gebroken    leuk ritje  haha


Was nog wat foto's verschuldigd van de nokkenas enzo. Blijkt helemaal geen pitjes te hebben. weet niet wat ik de laatste keer zag maar nu is het er niet iniedergeval.
Moet denk ik niet met teveel bier op sleutelen :-)

Kijk:


Mooi glad

en deze kant ook



En glijlager



In het deksel ziet glijlager er ook mooi uit dus ik neem aan dat de kant onder de nokkenas ook nog mooi is. Op de as zelf is iniedergeval niets van groef vorming of wat dan ook te zien.
Ook geen warmte sporen door te weinig olie dus hij heeft altijd netjes zijn olie gekregen waar het hoort.
Ben ik dus erg blij mee.

Nu het deksel:




Zo zien zo'n beetje alle tuimelaars eruit.
Kan iemand mij vertellen of dit ok is? ik voel niets iniedergeval dus ik denk persoonlijk dat het wel goed is nog.

De sub-tuimelaars bij de uitlaat kant hebben wel dit spoor.
Klepjes een keer verkeerd gestaan?, denk dat ik deze 2 wel uitwissel.
Zo duur zijn ze niet en beter het zekere voor het onzekere.
Denk dat hier die zachte tik vandaan kwam.



Moet zeggen dat ik geluk heb met de kop. ziet er nog prima uit. Niet gescheurd tussen bougie gat en klep
en ook geen verrot glijlager.
Ook de spanning op de distributie ketting is ruim binnen de toleranties die het wphb aangaf
Al met al niets van de enge dingen die je vaak op het forum leest en bangmakerij van mensen met een slechte honda ervaring en een"degelijke engelse fiets"  :-)
 

Morgen ga ik de brug uitfrezen en weer verder met passen en meten.
Nu nog even kijken wat een revisie setje voor de achterrem gaat kosten. Ik ga hier niet op bezuinigen want het zijn wel de remmen. (al gebruik ik ze nooit) :-)


Doei Doei


1 opmerking: